onsdag 13 juni 2012

Niklas 30 års fest

Vi firade Niklas 30 års dag i lördags med en fest hemma hos oss. Alla från Niklas jobba var bjudna  (och såklart deras familjer om de är här i SA), med oss själva inräknade var vi 29 personer som trängdes i vårt kök/vardagsrum. Lördagen var det kallaste dagen, med -6 grader under natten och på dagen blev det aldrig varmare än +8 grader eftersom solen aldrig tittade fram. Det låter kanske inte så kallt för er hemma i Finland, men här är det kallt! Husen är inte alls byggda för sådana temperaturer och springorna under ytterdörrarna är ca 1 cm, så det är speciellt inomhus temperaturen vi har problem med. Så trots att vi var många personer fick vi sitta med tröjor/jackor på oss.  Men en trevlig fest var det i vilket fall som helst.

Vi bjöd på pizzor och sallad samt Kaffe med tårta till efterrätt. Alla verkade nöjda och belåtna. Jag hade gjort klart pizzabotten på eftermiddagen, kavlat ut dem och satt bakplåtspapper mellan, när gästerna var här och jag tog ut dem ur kylen så hade alla pizzabottnar fastnat i pappret, gick inte att få lös dem utan att pappret kom med. Så det var bara till att svänga ihop en till sats pizzabottnar och hål,a god min medan det jäste. Nåja, hade faktiskt andra pizzor (som var gjorda på färdiga botten) som jag kunde grädda under tiden. Supergoda pizzor med chevré och svampar, receptet har jag hittat på kakkakaffes blogg här:http://kakkakaffe.com/category/recept.html

En lyckad kväll och helg, för nästa dag fick vi Malax besök och värmde upp resterna från kvällen innan och åt lite mer marängtårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar