måndag 13 augusti 2012

Resan fortsatte...

Nästa dag steg vi upp åt frukost vid vår lilla koja precis som dagen innan, checkade ut och forsatte med bil körandes mot Graskop. Vi skulle till utsiktsplatsen God´s Window, körde längs en väg med magnifik utsikt. Åtminstone vi vuxna njöt, barnen började bli lite rastlösa i bilen. Efter att ha frågat om vägen några gånger kom vi fram. Fick gå upp till fots, en brant stig/väg och ibland trappor innan vi kom upp. Jättefin utsikt men en aning besvikna var vi kanske ändå, hade väl förväntat oss lite mera. Pojkarna tyckte det var rätt trist, men sprang som tokiga upp och ner längs berget.

Drickpaus på vägen upp till God´s Window, varmt och jobbigt att gå uppför....

Utsikten från God´s Window.

Försök till gruppbild, inte det lättaste men bilden beskriver lite stämingen just då ;)

Vi fortsatte bilandet och görde till Blyde River Canyon låg ca 30 km bort, vi började vara lite trötta på bilkörandet och pojkarna var lite less att "bara" titta på naturen, men beslöt ändå att åka dit. Vilket vi inte ångrade. Helt otroligt fint. Pojkarna sprang fritt och tyckte också att naturen var mäktig. Så svårt att verkligen fånga hur det såg ut på bild. Men här är några försök.

Vi forsatte mot Pilgrim´s Rest, en stad som växte fram under diamant ruschen här i SydAfrika och som är bevarad i gamalt skick. Alla hus är gamla och har tidstypisk inredning, till och med personaen bar tidstypiska kläder. Nu var det i första hand en turistattraktion och de flesta butikerna sålde ju krimskrams och suvenirer. Här så åt vi bara, skulle ha varit roligt att strosa omkring lite mera men hela familjen började vara i det tillståndet att det var dags att söka sig mot Lydenburg där vi hade bokat vår sista hotellnatt.

I väntan på välbehövlig lunch/middag i Pilgtrims Rest...

Lördagen beslöt vi oss för att starta hemåt genas efter frukosten, och istället satsa på lite shopping i Pretoria. Så bilresan hemåt startade redan  kl. 8.30, vi besökte två olika köpcentrum i Pretoria och åt en fantastikst god lunch på Ocens basket, blev fisk och skaldjur till Jacobs stora glädje. Även Adam vekar nu ha fattat tyckte för detta och åt flera små bläckfiskar. Sedan körde vi hem och kom hem till Deneysville innan det var mörkt. Avslutade lördagskvällen med att titta på spjutfinalen och äta popcorn :)

Räkor och musslor med franskisar, detta var Jacobs mat.
 Adam som också börjat gilla "seafood"
Syskonkärlek, har vi sett mycket av under denna resa, bara olika sätt att visa den på ;)